IKLAN

Isnin, 6 Jun 2011

KENAPA AKU TAK NAK PAKAI TUDUNG



Why She Won't Wear Hijab! A Discussion by A.Q. Alidost.


Saya telah mengalihbahasa perbualan tersebut .Saya memohon maaf sekiranya apa yang saya edit ini tidak dapat difahami sepenuhnya .Mudah mudahan isu yang ingin saya ketengahkan ini dapat sama-sama kita renungkan. Harapan saya kita dapat membantu teman2 kita yamg masih belum berhijab.Mungkin kita boleh memberi sedikit panduan kepada mereka apa makna bertudung didalam islam WALLAHU'ALAM


A:Saya sangat letih

B:Kenapa

A: Dari semua yang dinilai oleh semua orang
B:Siapa yang menghakimi kamu?

A:Seperti wanita itu.Setiap masa saya duduk dengannya, dia akan menyuruh saya memakai Hijab

B:Oh, hijab dan muzik  adalah ibu kepada semua topik.

A: Ya, saya mendengar muzik tanpa hijab (dengan bangganya)

B: Agaknya dia hendak memberi nasihat kepada kamu

A:Saya tidak mahu mendengar nasihatnya. Saya tahu tentang Islam.Boleh tak dia tidak menganggu urusan saya?

B:Mungkin kamu salah faham.Dia hanya ingin bersikap baik

A:Menyibuk hal saya itu yang dikatakan baik?

B:Tapi itu sudah menjadi tugasnya untuk mengajak kamu melakukan kebaikan

A:Percayalah pada saya, itu bukannya dorongan,errrr apa maksud kamu “baik”

B:Sebenarnya memakai hijab adalah perkara yang baik untuk kita lakukan

 A:Siapa cakap?

B:Dalam Al Quran kan!

A:Hem ya,Dia memetik sesuatu dari Al-Quran.Dia menerangkan tentang Surah Nur dan Lain-lain dalam Al-Quran.Bagi saya , tidak memakai tudung bukanlah dosa besar .Membantu orang dan bersolat adalah lebih penting

B:Betul. Tetapi bukankah perkara besar bermula dari hal kecil?

A:Itu hujah yang baik.Apa yang kita pakai tidak penting sangat.Yang lebih penting ialah mempunyai hati yang baik.

B:Apa yang kamu pakai tidak penting?

A:  Ya, ya , ya, itulah maksud saya  (senyum)

B: Saya pun bermaksud begitu.Habis kenapa kamu menghabiskan masa yang lama untuk menghias diri kamu setiap pagi?

A: Apa maksud kamu?

B:Kamu membelanjakan wang untuk keperluan kecantikan kamu seperti kosmetik,mencantikkan rambut kamu dan membeli makanan yang rendah lemak

A:Jadi?

B:Jadi penampilan kamupun pentingkan (memerangkap)

A:Tidak! Saya cuma cakap tudung tidak penting dalam beragama

B:kalau tidak penting, kenapa ia disebut didalam Al –Quran?

A:Kamu tahu saya tidak dapat mengikuti Al-Qurankan

B:Maksud kamu Apa yang Allah suruh kamu tidak patuh dan kamu cakap itu OK?

A:Ya, Allahkan Maha Pengampun.

B: Allah hanya memaafkan orang-orang yang bertaubat dan tidak mengulangi kesalahan mereka.


A:Kata Siapa?

B:Kata kepada buku yang sama untuk kamu tutup

A:Tapi saya benci hijab!  Saya tidak dapat bebas dengan memakainya

B:Oh!  losyen,lipstick,mascara dan lain-lain kosmetik buat kamu bebas?. Apa definisi kebebasan bagi kamu?

A:Kebebasan ialah saya boleh lakukan apa sahaja yang saya mahu

B:Tidak, kebebasan ialah melakukan perkara yang betul bukannya melakukan perkara yang kita inginkan

A:Lihat, saya lihat ramai wanita yang tidak memakai hijab tetapi sangat baik dan sebaliknya wanita yang memakai hijab sangat jahat tingkah lakunya

B:Jadi, kalau awak jumpa seorang yang baik tetapi mengambil arak, adakah awak ingin mengambil arak juga?

 A:Saya tidak mahu menjadi muslim yang terlalu fanatik.Saya rasa lebih baik tanpa Hijab     

B:Jadi kamu ingin menjadi sekular yang sangat fanatik? Keterlaluan tidak mematuhi Hukum Allah?

A:Kamu tidak faham, sekiranya saya memakai hijab siapa yang akan mengahwini saya?

B:Jadi semua wanita berhijab tidak berkahwin?

A:Ok bagaimana jika saya kawin dan suami saya tidak suka dan mahu saya membuangnya dari kepala saya?

B:Jadi bagaimana kalau suami kamu mahu kamu pergi ke bank dan merompak?

A:Itu tidak relevan.Merompak bank adalah jenayah

B:Melanggar perintah tuhan bukan jenayah?

A:Jadi siapa yang mahu saya mengambil saya bekerja?

B:Syarikat yang menghormati wanita ISLAM seadanya

A:Bukan selepas 9 November

B:Kamu kenal Hannan yang baru kesekolah perubatan? 

Dan seorang perempuan yang memakai Hijab berwarna putih

A:Yasmeen?

B:Ya, Yasmeen Dia baru saja menyelesaikan gelar MBA dan dapat bekerja dengan syarikat yang baik  .Kenapa kamu mahu merendahkan agama hanya kerana selembar kain berwarna putih?

A:Kenapa kamu mahu merendahkan kewanitaan dengan kosmetik dan warna lipstick?

B:Kamu belum menjawab soalan saya,

A:Tudung bukan sekadar sehelai kain, ia adalah kepatuhan.Sukar pada zaman sekarang untuk mematuhi hukum ALLAH .Ia adalah keberanian,iman Kalau bertudung bagaimana saya mahu memenuhi tuntutan kewanitaan (sentiasa cantik)

B:Bagaimana dengan baju lengan pendek dan seluar ketat kamu?

A:Inilah fesyen.Kamu ni tinggal di guakah? Lagipun hijab adalah berkaitan dengan  sikap lelaki yang mahu mengawal wanita

B:Yakah? Saya tak tahu pula lelaki dapat mengawal wanita melalui hijab

A:Ya, ianya benar.

B:Apa yang ingin dipakai oleh wanita yang mahu melawan suami mereka? Hijab? Bagaimana dengan wanita Perancis yang ingin melawan suami mereka?Lelaki tiada kena mengena dengan hijab.Hijab ialah hukum ALLAH

A:Itu lain

B:Apa yang lainnya?Siapa yang menyuruh kamu memakai hijab? Wanitakan?

A:Betul.
B:tetapi fesyen direka dan dipromosi oleh lelaki.Lelaki tiada kuasa untuk mendedahkan wanita dalam berfesyen atau guna mereka sebagai komoditi.Saya nak berehat sekejab

A:Tunggu dulu! Biar saya habiskan kata-kata saya

B:Tentang apa? Kamu fikir lelaki mengawal wanita melalui hijab?

A:Ya!

B:Jelaskan

A:Dengan menyuruh wanita bagaimana dan apa yang mahu di pakai ! Benci!Bodoh!

B:Bukankah majalah dan filem mempengaruhi kamu apa yang kamu harus pakai dan bagaimana mahu jadi menarik

A:Mestilah, itukan fesyen

B:Bukankah itu juga kawalan? Memaksa kamu memakai apa yang mereka mahu kamu pakai.

A:Diam

B:Bukan sahaja mengawal kamu ,malah mengawal pasaran

A:Apa maksud kamu?

B: Maksud saya, anda akan diminta untuk menjadi kurus dan anoreksia  oleh lelaki yang merancang dan menjual produk-produk tersebut
A:Saya tidak faham. Dalam hal ini apa kena mengena dengan hijab?
B:Macam-macam boleh dilakukan.Kamu tahu tak Hijab adalah ancaman bagi konsumerisme, perempuan yang menghabiskan berjuta-juta dolar untuk menjadi  kurus dan hidup menurut standard fesyen yang dirancang oleh lelaki Di sini Islam tidak membenarkan kepada semua pembaziran ini.Jiwa kamu bukanlah penampilan kamu.Jadi jangan bimbang dengan apa yang mahu diperkatakan oleh kaum lelaki tentang penampilan kamu.

A:Contohnya saya tidak perlu membeli hijab? Bukankah ia juga produk?

B: Ya, itu. Ini adalah produk yang membuat anda bebas dari  konsumerisme didominasi lelaki

A:Hentikan leteran kamu! Saya tetap tidak mahu memakai hijab! ni adalah aneh, ketinggalan zaman, dan benar-benar tidak sesuai untuk masyarakat ini Lagipun saya baru berumur 20an dan  terlalu muda untuk memakai tudung! "

B:Baik. Katakan bahawa kepada Tuhanmu, apabila anda menghadapi-Nya pada Hari Penghakiman.

A:OK

A:Diam! Saya tidak mahu dengar mengenai hijab,niqb,mijab atau Punjab. Dia menatap cermin,

bosan berdebat dengan dirinya selama ini.cukup sukses, dia berjaya menutup suara-suara di kepalanya,dengan kemenangan pendapat sendiri dalam kemenangan tentang masalah ini, dan
keputusan akhir moden diterima oleh masyarakat - tetapi ditolak oleh Iman:"Ya!"
- Untuk rambut ikal pada rambut - "Tidak!" - Untuk tudung!"Dan dia  memang berada dalam kegagalan yang merosakkan jiwa[Al-Quran 91:10] Subhana'Allah! Anda lebih suka kehidupan dunia ini; Sedangkan akhirat lebih baik dan lebih kekal. "[Quran: 87:16-17]


 Last edited by  znorm at 2-4-2009 



WAHAI WANITA ISLAM RENUNGI DIALOG INI.IA ADALAH PERDEBATAN ANTARA IMAN DAN NAFSU.LIHATLAH APA YANG MENANG.INGAT! KITA AKAN TIBA DIHARI AKHIR NANTI. APAKAH ALASAN YANG INGIN KITA BERIKAN PADA MALAIKAT YANG MENYOAL KITA KELAK. ATAUPUN SUDAH BERSIAP SEDIA DENGAN ALASAN YANG SESUAI.TERPULANGLAH KEPADA ANDA.YANG TERBAIK ADALAH DATANG DARI ALLAH SWT





1 ulasan:

Nurul Ashikin berkata...

jangan beri alasan belum bersedia untuk memakai tudung.Kita hendaklah sentiasa bersedia dengan segala persiapan sebelum dijemput ALLAH pulang

IKLAN 3