IKLAN

Rabu, 4 Mei 2011

Permasalahan Pelajar

Saya hanya dapat menghabiskan tugasan pada pukul 5 petang untuk pulang ke rumah..... hari yang sangat sibuk..... walaupun kelas hanyalah 2 jam namun Guru Besar telah mengadakan mesyuarat selama 1 jam. Banyak permasalahan yang dikupas .Semuanya adalah berkaitan dengan masalah disiplin pelajar.... bermula dengan punca.... apa yang berlaku... diikuti dengan bagaimana cara menangani masalah.. semua cuba diselesaikan bersama dalam mesyuarat yang diadakan......

Kebisingan, kenakalan, sikap pelajar yang suka membuang sampah merata-rata merupa antara isu yang kami fikirkan puncanya.setelah berkali-kali nasihat diberi namun pelajar masih menunjukkan sikap yang  negatif...

sekiranya tiada guru maka bertambah hebat perlakuan pelajar.Semua ingin menjadi raja, hero dan segala watak yang mereka tonton di televisyen.....

Saya juga memerah otak memikirkan jalan keluar kepada masalah pelajar-pelajar ini. Adalah saya perlu mengadakan kajian tindakan... menjadikan pelajar sebagai bahan untuk saya uji ..... Saya cuba untuk menggunakan cara berhikmah dahulu ... adakah perlu rotan atau hukuman? jawapannya sudah tentu tidak.. zamab sekarang memukul hanya akan meningkatkan risiko dibenci oleh pelajar.... Jadi? bagaimana cikgu zaman dahulu walaupun merotan masih dihormati? adakah kerana zaman sudah berbeza?

otak masih ligat berfikir.......... sekiranya kelas bising.. guru tidak dapat menyampaikan isi pelajaran.................. adakah beerti saya gagal sebagai guru? saya akan cuba mencari penyelesaian kepada masalah ini....NSYAALLAH sekiranya saya temui jawapan saya akan berkongsi dengan semua ....

2 ulasan:

hisyamhamzah berkata...

hehehe buat pertandingan sapa paling banyak kutip sampah... pastu pertandingan sapa wat bising dia kalah.. ghaghagha,,,,

Nurul Ashikin berkata...

ABIS SAPA YANG BISING YANG PALING TERROR NAK BAGU HADIAH APA?

IKLAN 3